GastroNázor: Nočná mora každého hoteliera
Štvrtok, 8.1. 2015, 14:30Nedostatok finančných prostriedkov na rozvoj regiónov, nedostatok kvalifikovaného personálu a migrácia mladých za prácou do zahraničia, to sú najväčšie nedostatky v tejto oblasti. Pritom cestovný ruch je z môjho pohľadu jedno z najzaujímavejších povolaní.
V súčasnosti pociťujem obrovské legislatívne zaťaženie podnikateľov, ktoré ich brzdí pri rozvoji a skvalitňovaní služieb v oblasti cestovného ruchu. Čas, ktorý venujú práve rôznym legislatívnym príkazom, by mohli využiť na aktivity smerované na klienta a kvalitu personálu. Nielen legislatívne zaťaženie, ale aj zvrátený systém štátnej správy a slabá spolupráca školstva s hoteliermi prispieva k mnohým ťažkostiach. Mnohí mladí absolventi radšej vycestujú do zahraničia, pretože ponuka a ohodnotenie sú výrazne vyššie ako na Slovensku. Navyše bonusom k tomu je aj zdokonaľovanie jazykových schopností, spoznávanie novej kultúry a dobrodružstvo. Je to obrovská škoda, ako sa hovorí: „nemusíme vymýšľať teplú vodu“, stačí sa pozrieť na fungovanie hotelov, škôl a ministerstiev v okolitých krajinách a zistíme, že tie podmienky sú na úplne inej úrovni. Spolupráca škôl a samotnej štátnej správy funguje.
Mám pocit, že cestovný ruch na Slovensku je v prioritách vlád vždy na poslednom mieste. V zahraničných krajinách považujú cestovný ruch za jednu z kľúčových priorít, čo sa odráža aj na kvalite služieb a samotnej propagácii danej krajiny. Keď sa na to pozrieme cez čísla, málo známy je fakt, že cestovný ruch primárne zamestnáva cca 160-tisíc ľudí a sekundárne hovoríme o úrovni 400-tisíc, čo je skoro 8% obyvateľstva. Pre porovnanie, automobilový priemysel, o ktorom sa stále hovorí a štát ho podporuje stimulmi a daňovými úľavami, primárne zamestnáva 83-tisíc zamestnancov, čo je polovica v porovnaní s cestovným ruchom. Napriek týmto číslam, si toto odvetvie stále nevie vydobyť svoje pevné miesto v štáte.
Nedostatok kvalifikovaného personálu je dlhodobý a neudržateľný problém, ktorý je nočnou morou asi každého hoteliera. Práca s ľuďmi nie je jednoduchá a nie je jednoduché ani poskytovať kvalitné služby. Dôležitým predpokladom kvalitných služieb je personál. V cestovnom ruchu zápasíme s profesionalitou na každej pozícii. Základom úspešného personálu je výchova, a to od pozdravu, cez úctu, až po pružnosť, zdatnosť a ochotu byť klientovi nápomocní. Vzhľadom na túto skutočnosť je nevyhnuté neustále zabezpečovať odborné vzdelávanie personálu. Práve vzdelávanie má výrazný podiel na efektivite a istým spôsobom aj modernizácii hotelierstva a gastronómie ako takej. Koncept hotelových služieb na celom svete je postavený práve na kvalifikovanom personáli, ktorý prevádzke dodáva pridanú hodnotu. Každá jedna pozícia v hotelovom priemysle je o profesionalite. Je bežnou praxou, že klientov obslúži skutočný odborník na víno, či kávu a navarí kuchár, ktorý čo-to „odvaril“ v kvalitných reštauráciách. Aj v staršom hoteli sa klienti môžu cítiť luxusne. Všetko je postavené na kvalite a odbornosti personálu, ktorý je srdcom hotela. Dôležitou zložkou v hoteli je určite aj dobrá kuchyňa a blízky kontakt s klientmi.
Ak sa tento systematický problém nezačne riešiť čím skôr, hotelieri budú nútení suplovať slovenskú kvalifikovanú silu tou zahraničnou, ako je to v niektorých pobaltský krajinách. Dovolím si však povedať, že gastronómia a hotelierstvo je kvalitatívne v mnohých prípadoch na lepšej úrovni ako niektoré konkurenčné krajiny. Samozrejme, stále je čo vylepšovať...
Autor: Ján Kolkus, managing director Wellness Hotela Bystrá***
Foto: archív autora