Späť

Ak chce reštaurácia dlhodobo prosperovať, potrebuje F&B manažment

Utorok, 26.9. 2017, 21:23

Reštaurácie predstavujú jeden z najatraktívnejších a rýchlo sa rozvíjajúcich segmentov, ale je nepravdepodobné, že individuálne a hotelové reštaurácie dosiahnu skutočný a dlhodobý úspech bez efektívneho zavedenia tzv. Food & Beverage Managementu.

Základné princípy úspešného riadenia reštaurácie ostávajú rovnaké, avšak tieto princípy nadobudli nový šat vďaka pokrokovým technológiám, dizajnu, novým trendom jedál a nápojov, zvýšeným nárokom hostí, rastúcim počtom prevádzok a, samozrejme, aj vďaka novej generácii zamestnancov, ktorí pracujú v gastro segmente. Tieto zmeny vyžadujú, aby aj „hospitality“ segment mal iný postoj a prístup k riadeniu a vedeniu reštaurácie alebo FB oddelenia (FB - Food & Beverage).

Čo je to FB manažment a čo zahŕňa?

Je to riadenie reštaurácie, či už individuálnej alebo hotelovej, a zahŕňa procesy, ktoré sú nevyhnutné a potrebné pre dlhodobý úspech tak rozmanitého a meniaceho sa segmentu, akým je práve gastro. V prípade hotelov pod FB manažment spadajú všetky FB strediská ako napríklad bar, kaviareň, raňajky, „room servis“, kongresy, teda všetky strediská, kde sa podávajú jedlá a nápoje.   

Toto sú najdôležitejšie časti FB manažmentu:

1.) Personálny manažment, ktorý zahŕňa výberový proces, vedenie, vzdelávanie a motiváciu  personálu. Každá reštaurácia má mať zadefinované a dodržiavané nástroje motivácie, ktorou sa prirodzene buduje lojalita a schopnosti personálu a znižuje fluktuácia.

2.) Manažment kvality, teda zavádzanie, riadenie a kontrola štandardov kvality, konceptu a pracovných procesov konkrétnej reštaurácie, ktoré sú „bibliou“ pre zamestnancov; ich účinným nástrojom pre prirodzené a logické plnenie svojich zodpovedností a základom splnenia a prevýšenia očakávaní hostí.

3.) Manažment kontroly, čo predstavuje plánovanie a kontrolu, zodpovednosť za kvalitu surovín, dodávateľov, správne kalkulácie, kontrolu a optimalizáciu nákladov, splnenie cieľov spoločnosti v porovnaní s plánovaním, HACCP...atď.

4.) Osobitnú pozornosť si vyžaduje zákaznícky servis, ktorého úroveň je výsledkom práce celého tímu reštaurácie, FB oddelenia, celého hotela.  

Každý tento proces má svoje štandardy, postupy, zákonitosti, ktoré závisia od typu reštaurácie, vízie a cieľov spoločnosti. Tieto procesy si vyžadujú osobitnú pozornosť, a keď investujeme čas do zavedenia jednotlivých procesov a následne ich dodržiavaniu, predídeme problémom s personálom, ušetríme financie a čas na riešenie krízových situácií, výrazne znížime náklady a zároveň zdokonalíme servis, budujeme lojalitu hostí, získame konkurenčnú výhodu...atď.

Názov „Food & Beverage“ sa používa na medzinárodnej úrovni v tejto anglickej forme a daný odbor alebo profesia sa v niektorých krajinách študuje ako akademický titul. Profesia FB manažéra je veľmi dôležitá, zaujímavá, rôznorodá, často dynamická a náročná. Vo väčších hoteloch sú jednotlivé úlohy FB manažmentu rozdelené medzi viacero manažérov, supervízorov, avšak v konečnom dôsledku všetci zodpovedajú FB manažérovi, ktorý je zodpovedný za splnenie cieľov spoločnosti. V menších hoteloch a v reštauráciách je často FB manažér priamo zodpovedný za celú reštauráciu, prípadne reštauráciu s ďalšími strediskami.

Ak chcú reštaurácie úspešne pokračovať, predchádzať problémom, znížiť enormnú fluktuáciu personálu, vrátiť záujem mladých ľudí o prácu v gastronómii, optimalizovať náklady, kontinuálne poskytovať skvelý zákaznícky servis vedúci k zvyšovaniu predaja, posunúť sa vpred, prestať neustále riešiť personálne problémy, je priam nevyhnutné, aby zaviedli Food & Beverage Management a naučili sa s ním efektívne pracovať. FB oddelenie sa považuje za najkomplexnejšie v segmente „hospitality“. Špecifické faktory, kvôli ktorým je vedenie reštaurácie relatívne zložitejšie, sú spôsobené konkrétnymi vonkajšími a vnútornými vplyvmi, ktoré je potrebné mať zadefinované a sú súčasťou FB manažmentu.

Ak sa chcete dozvedieť viac, zaviesť alebo zdokonaliť Food & Beverage Management vo vašej prevádzke a úspešne ho vykonávať, prihláste sa na naše odborné a interaktívne kurzy.

Prihlášku a viac informácií nájdete na https://sophire.sk/food-beverage-management/

Informácie o interných školeniach získate na https://sophire.sk/interne-skolenia/

Autor: Lucia Mešková

Foto: Shutterstock

gastro, gastroweb

Lucia MeškováLucia MEŠKOVÁ, MBA je zakladateľkou a lektorkou spoločnosti  SOPHIRE ACADEMY, ktorá sa zaoberá najmä vzdelávaním a poradenstvom pre hotely a reštaurácie. Lucia má dlhoročné odborné skúsenosti z HORECA segmentu aj z medzinárodného prostredia spojené s výbornými lektorskými zručnosťami.

Pre viac informácií navštívte www.sophire.sk, prípadne priamo kontaktujte Luciu na meskova@sophire.sk alebo +421 911 782 827.


 

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031