Späť

Ako predávať tokajské v reštaurácii

Sobota, 16.3. 2013, 23:13

Na Slovensku máme jednu, minimálne európsky významnú, vinársku oblasť, a tou je Tokaj. Avšak mnohí zákaznici reštaurácií ochutnajú tokajský výber len občas alebo vôbec.

 

Tokajské výbery

Sú to sladké vína od 3-putňového po 6-putňový výber, prípadne esenciu. Zvláštnosťou týchto vín je hlavne vôňa a chuť, ktorá ich odlišuje od ostatných sladkých vín. Typickým je oxidatívny charakter tohto vína. Vôňu a chuť charakterizujú najmä chlebovinkové tóny, ďalej hrozienkové, vanilkové, karamelové, broskyňové, lipové, orechové tóny sú taktiež typické pre tento druh vína. Raritou je aj to, že na svete existuje len málo oblastí, kde botritída (ušľachtilá pleseň) prirodzene napáda bobule hrozna a ovplyvňuje výslednú chuť vína.

Podpora predaja tokajského vína

Vo všeobecnosti sa sladké vína predávajú dosť ťažko bez podpory predaja a ochoty personálu. Pokiaľ máte skutočný záujem predávať tokajské výbery vo vašej reštaurácii, je potrebné urobiť niekoľko krokov.

● V prvom rade by som servis tokajského povýšil na inú úroveň. To znamená mať na na toto víno špeciálny pohár. Určite pomôže, ak bude esteticky zaujímavý.

● Víno treba mať vystavené tak, aby ho hneď každý hosť pri príchode spozoroval. Najlepšie ho odprezentuje vínna chladnička, pretože hosť bude vidieť, že viete, ako sa o víno starať a akú má mať správnu teplotu pri podávaní.

● Pripravte podmienky na predaj tohto vína. Teda kuchár pripraví aspoň jedno predjedlo či dezert, ku ktorému toto víno neodmyslitelne patrí. Príkladom môžu byť foie gras, zrejúce syry s bielou pliesňou či obyčajný griláž.

● Motivujte personál! Prípadne, pokiaľ máte someliera, zadajte mu to ako úlohu číslo jeden.

● Skúste miesto celej fľaše predávať pohár vína. Miera 0,1l, prípadne 0,05l je dostačujúca.

● Nákupná cena vína nie je práve lacná, preto by ste mali prispôsobiť aj svoj zisk, aby cena pohára tokajského bola pre vášho hosťa prijateľná.

● Nesnažte sa predávať veľa druhov sladkého vína, pretože v konečnom dôsledku sa vám nebude predaváť ani jedno.

● Pracujte na špeciálnych ponukách pre zákazníka. Výhodná cena dezert+víno, tematické večery typu Čo pil pápež, či kráľ Ľudovít XV. a madam Pompadour – áno, správne hádate, práve odtiaľ pochádza označenie "Vinum Regum, Rex Vinorum" (Víno kráľov, kráľ vín), ktoré sprevádza tokajské.

Na záver

Nečakajte, že sa vám zrazu, po splnení horeuvedených podmienok, bude predávať tokajské na fľaše. Úspechom na začiatku bude aj pár pohárov. Počítajte s tým, že vás to bude stáť dosť úsilia a trpezlivosti, kým si personál a hlavne zákazníci zvyknú na pitie tohto vína. Odmenou vám bude hlavne to, že ponúkate niečo naviac, máte skvelú obsluhu, pretože vie, čo je upselling a čo je najdôležitejšie spokojní zákazníci. Nezaspite však na ružiach a dbajte na kvalitu ponúkaného nápoja!

Jozef MilčíkAutor: Jozef Milčík

Foto: sxc.hu

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28
       
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930