Späť

Aké víno do kaviarne?

Piatok, 5.4. 2013, 13:11

Otázka, ktorá trápi veľa začínajúcich prevádzkovateľov, ale aj mnohých skúsených harcovníkov. Povedzme si otvorene, kaviareň nie je miesto, kde by predaj vína robil najväčší obrat. Je to skôr len akýsi doplnkový sortiment a povinná položka, ktorá slúži len k tomu, aby sme neurazili klienta, keď si vypýta kalich vína.

Je tomu však naozaj tak? Víno je už v dnešnej dobe kultúrno-spoločenský nápoj, ktorý preniká všade. Na návštevu so sebou neberieme už fľašku „Myslivca“ či „Karpatského“, ale radšej fľašu vína v gýčovej papierovej taške, ktorú sme tiež dostali od niekoho, naplnenú inou fľašou vína. V prípade kaviarne teda tiež vychádzajme zo starého známeho obchodníckeho príslovia - ponuka robí dopyt. A keď tá ponuka vo vašej kaviarni naozaj bude, tak sa neprekvapte aj nad dopytom. U nás v Nových Zámkoch je tiež jedna kaviareň so zvučným menom, ktorá už roky patrí k najvychytenejším v meste. Nie je to tým, že by ponúkala širokú paletu výberových káv, nie je to ani tým, že mala v chladničke vábivé domáce dezerty a už vôbec nie kľudnou atmosférou. Je tam stále ruch a stále plno. Premelie sa v nej denne niekoľko desiatok hostí, ktorí prechádzajú popri námestí, alebo si len tak odskočia do mesta na kávu. A prídu tam, aj napriek tomu, že s parkovaním je naozaj problém. Mohli by sme diskutovať o atmosfére a tradícii, ale teraz sa bavíme o víne. Áno, tí bystrejší už asi odhalili, že sa malou okľukou chcem dostať práve k vínu. V tejto kaviarni totiž už niekoľko rokov majú celkom zaujímavú ponuku vín. Zo začiatku to boli len vína od malého slovenského vinára Botta Frigyesa a teraz už aj vína zahraničné. A veríte, či nie, tak sám Frici mi pred časom s prekvapením povedal, že týždenne tam zaváža 5-6 kartónov vína. Čo by dali niektoré reštaurácie, keby za týždeň predali toľko vína, že? Keď navštívite túto kaviarničku niekedy poobede, alebo podvečer, tak určite nájdete niekoľko stolov, kde stojí namiesto cappucina na stole fľaša vína zapichnutá v „icekýbli“. A hoci toto nie je nič nové, tak reštaurácie, pizzerie a ani ostatné kaviarne v meste sa dodnes nezobudili a nespravili nič v prospech predaja vína. A tak platí, že kto si chce dať v Nových Zámkoch dobrú fľašku vína, v čulej atmosfére, tak ide na námestie do kaviarne.

Isteže o úspechu kaviarne rozhoduje veľmi veľa drobných faktorov, ktoré pri iných typoch prevádzok nie sú až tak dôležité, ale prečo by predsa kaviareň nemohla osloviť aj ponukou vína. Samozrejme, treba zobrať do úvahy, že či je kaviareň dostupná počas celého dňa až do večera, jej umiestnenie, prevažnú časť klientely a pod. Každopádne však zaraďme na „rozlievku“  aspoň 1-2 biele vínka, aspoň 1 červené a na leto aj nejaké ružové, alebo perlivé. Malá vínna karta na stolíkoch určite viac zaujme hostí ako všetky farebné letáky, ktorými nás ochotne zásobujú dodávatelia nealka. V prípade kaviarne sa nemusíme príliš trápiť filozofickým zostavením vínnej karty. Radšej sa zamerajme na samotný obsah. Vyberajme do nej vína renomovaných domácich a zahraničných výrobcov, ktorý dokážu osloviť aj „nevinársku“ klientelu. Tá vinárska u nás v kaviarni určite nebude hľadať víno. Nemusíme sa trápiť zastúpením odrôd, charakterov alebo krajín. Do ponuky dajme 10-15 druhov vína z kategória „best value“, teda s čo najlepším pomerom ceny a kvality. Nechajme si poradiť od distribútorov. Ak si nechceme komplikovať zbytočne život, tak nakupujme tých pár vín radšej iba od jedného dodávateľa, ktorý nám za to bude venovať aj väčšiu pozornosť. Ponuku vín zo začiatku pružne aktualizujme, prispôsobujme aj s prihliadnutím hlavne na obrátkovosť. V kaviarni nemusíme natoľko riešiť, či si hosť dá večer medzi vianočnými sviatkami Sauvignon blanc z Nového Zélandu, alebo austrálsky Shiraz v júli. Hlavne nech to víno má dostupné a nech ho pije. Zo začiatku odporúčam zaradovať vína v nákupnej cene maximálne do 10-12 €, a keď si na konzumáciu vína klienti zvyknú a začnú sa o sortiment zaujímať viac, tak môžeme postupne skúšať  zaraďovať aj drahšie vína. Cenotvorbu robme triezvo. Na marže aké máme na kávovinách zabudnime, pričom zisk 60-100% by nás mal plne uspokojiť. Ak sme konzervatívnejší a nevieme odhadnúť, či by sa naozaj vína v našej kaviarni predávali, tak máme ešte aj inú alternatívu. Skúsme ponúknuť vína v miniatúrnych fľašiach, aké vídavame v minibaroch na hotelových izbách. Ponuka takýchto „malometrážnych“ vín je už dnes celkom pestrá, najmä zo zahraničia, tak prečo to nevyskúšať. A hosť si môže so sebou vziať celú fľašku, keď ju nedopije.

Peter KecskésAutor: Peter Kecskés

Foto: FreeDigitalPhotos.net

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28
       
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930