Späť

Slováci si dajú pivo v reštaurácii čoraz menej

Štvrtok, 6.8. 2015, 23:50

Už siedmy rok, v prvý augustový piatok, oslavujú milovníci piva vo svete Medzinárodný deň piva. Z malého lokálneho amerického eventu v Santa Monice v roku 2007 sa postupne k oslavám zlatého moku pridalo viac ako 50 krajín zo všetkých kontinentov.

Hlavnou myšlienkou Medzinárodného dňa piva je osláviť v jeden deň, všade vo svete, pivá z rôznych krajín, rôznych typov a spojiť tak priateľov a milovníkov piva s cieľom potešiť sa z chuti piva a v neposlednom rade osláviť tých, ktorí varia a čapujú pivo Dôvodov na oslavu piva máme aj na Slovensku nesporne viacero.

Naše slovenské pivo

Tradícia varenia piva na Slovensku začala už v stredoveku, významne sa rozšírila v 14. a 15. storočí a pivovarníctvo zohráva v potravinárskom priemysle aj v súčasnosti významnú úlohu. Dnes sa u nás pivo varí v 44 pivovaroch, kde majú zastúpenie 2 veľké, 2 malé a 40 reštauračných, a všetky spoločne vyprodukujú takmer 3 milióny hektolitrov piva ročne. „I napriek tomu, že sme malá krajina, naše pivo je považované za vysoko kvalitné a spotreba viac ako 70 litrov* na hlavu radí Slovákov k národom so silnou pivnou kultúrou, ktorá sa neustále rozvíja“, hovorí Júlia Hurná, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu a dodáva: „Ponuka pív je na Slovensku naozaj rozmanitá a neustále sa rozširuje. Napríklad v tomto roku si môžu Slováci vybrať minimálne zo  130 rôznych pív vyrobených slovenskými pivovarmi**.“

Čaro štyroch surovín

Slovenské pivo, to je kvalitná voda, slad, pivovarnícke kvasnice a chmeľ a v neposlednom rade remeselné majstrovstvo našich pivovarníkov. Kvalita a rôznorodosť chutí slovenských pív závisí okrem spôsobu varenia aj od správnej kombinácie všetkých ingrediencií. Každý sládok je tak trochu kúzelníkom, ktorý zo štyroch základných surovín dokáže vyčarovať nápoj s originálnou, neopakovateľnou chuťou.

Viac ako 80 % surovín použitých pri výrobe piva pochádza zo Slovenska. Jačmeň sa u nás pestuje na takmer 140 000 hektároch polí a slad vyrobený v našich siedmich sladovniach je na prvom mieste v exporte výrobkov rastlinného pôvodu po prvom spracovaní.

Pivo a naša ekonomika*

Varenie piva bolo vždy významným zdrojom príjmov pre štát a tradičným zamestnávateľom, tak ako je to aj dnes. Spotreba piva zaznamenáva od roku 2003 pokles, avšak posledných päť rokov je stabilizovaná. V roku 2014 sa vypilo na Slovensku 381 mil. litra piva, čo predstavuje 70,4 l na osobu.

Minulý rok do štátneho rozpočtu odviedli pivovary na daniach približne 110 mil. EUR, z toho na spotrebnej dani  55 mil. EUR.

Sektor pivovarníctva vytvára približne 18 000 pracovných miest po celom Slovensku. Priamo v pivovaroch pracuje viac ako 1 500 zamestnancov, pričom každý z nich svojou prácou vytvára ďalších, takmer 12 pracovných miest v dodávateľských reťazcoch, v sektore GASTRO a v obchode.

Slováci a pivo

Slováci jednoznačne preferujú 10° pivo (67,4% objemový podiel v kategórii piva a pivných mixov) a pivá s vyššou stupňovitosťou si vychutnávajú menej (16,6%). V posledných troch rokoch narástla u nás výrazne spotreba radlerov (10,2%). Nealkoholické pivo má 3,7% objemový podiel.***

Špeciálny prieskum zameraný na dospelé Slovenky**** prezradil, že naše ženy jednoznačne obľubujú pivo – pije ho až 80% opýtaných respondentiek. Slovenkypreferujú svetlé pivo (53,3%), no aj tmavé pivo (23,1%) a radler (15,3%) má u nich svoje pevné miesto.  

Štatistiky poukazujú na trend Slovákov vychutnávať si pivo viac doma, na chatách alebo v kruhu priateľov. Podľa združenia poklesla spotreba čapovaného piva v reštauráciách či pohostinstvách (37%) a zvýšil sa predaj piva v obchodoch (63%).

„Na mieru spotreby piva má vplyv aj meniaci sa životný štýl. V dnešnej dobe majú ľudia menej času a ponuka možností a zážitkov je oveľa širšia ako v minulosti. Do hry potom vstupuje rozhodovanie, či stráviť čas s priateľmi aj v podniku napríklad pri pive alebo zvolím iný spôsob trávenia voľného času,“ vysvetľuje trendy Slovákov Júlia Hurná: „Bolo by napríklad fajn, ak by sme sa z virtuálneho sveta sociálnych sietí vrátili k tradičnému pozvaniu „na jedno pivo“ s reálnymi priateľmi. Na druhej strane pivovarnícke spoločnosti výrazne zvýšili pestrosť ponuky svojich produktov, ktorá reaguje aj na meniaci sa životný štýl a oslovuje skupiny konzumentov, ktorí uprednostnia menej horkú chuť, ako má pivo, príkladom sú miešané nápoje z piva - radlery alebo posledná novinka – cider, ktorú pivovary uviedli na trhu tento rok.Slováci zároveň radi experimentujú, a tak malí aj veľkú výrobcovia neustále obohacujú trh o rôzne pivné špeciality a inovácie.“

----------

*Podľa štatistiky prihlásených slovenských pív v prestížnej súťaži o najlepšie slovenské pivá – Slovenská pivná korunka 2015

**Podľa Štatistického úradu SR – štatistiky za rok 2014

*** Zdroj: The Nielsen Company, Copyright 2015, údaje sa týkajú predaja piva a pivných mixov na Slovensku v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom s vylúčením Metra za rok 2014)

**** Slovenské združenie výrobcov piva a sladu realizovalo prieskum „Vzťah slovenských žien nad 18 rokov k pivu ako nápoju“, a to formou kvantitatívneho štandardizovaného dotazovania v štvrtej dekáde roka 2014 na vzorke 406 žien 18+.

-------------------------------------------------------

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

gastroweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30