Slováci si dajú pivo v reštaurácii čoraz menej
Štvrtok, 6.8. 2015, 23:50Už siedmy rok, v prvý augustový piatok, oslavujú milovníci piva vo svete Medzinárodný deň piva. Z malého lokálneho amerického eventu v Santa Monice v roku 2007 sa postupne k oslavám zlatého moku pridalo viac ako 50 krajín zo všetkých kontinentov.
Hlavnou myšlienkou Medzinárodného dňa piva je osláviť v jeden deň, všade vo svete, pivá z rôznych krajín, rôznych typov a spojiť tak priateľov a milovníkov piva s cieľom potešiť sa z chuti piva a v neposlednom rade osláviť tých, ktorí varia a čapujú pivo Dôvodov na oslavu piva máme aj na Slovensku nesporne viacero.
Naše slovenské pivo
Tradícia varenia piva na Slovensku začala už v stredoveku, významne sa rozšírila v 14. a 15. storočí a pivovarníctvo zohráva v potravinárskom priemysle aj v súčasnosti významnú úlohu. Dnes sa u nás pivo varí v 44 pivovaroch, kde majú zastúpenie 2 veľké, 2 malé a 40 reštauračných, a všetky spoločne vyprodukujú takmer 3 milióny hektolitrov piva ročne. „I napriek tomu, že sme malá krajina, naše pivo je považované za vysoko kvalitné a spotreba viac ako 70 litrov* na hlavu radí Slovákov k národom so silnou pivnou kultúrou, ktorá sa neustále rozvíja“, hovorí Júlia Hurná, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu a dodáva: „Ponuka pív je na Slovensku naozaj rozmanitá a neustále sa rozširuje. Napríklad v tomto roku si môžu Slováci vybrať minimálne zo 130 rôznych pív vyrobených slovenskými pivovarmi**.“
Čaro štyroch surovín
Slovenské pivo, to je kvalitná voda, slad, pivovarnícke kvasnice a chmeľ a v neposlednom rade remeselné majstrovstvo našich pivovarníkov. Kvalita a rôznorodosť chutí slovenských pív závisí okrem spôsobu varenia aj od správnej kombinácie všetkých ingrediencií. Každý sládok je tak trochu kúzelníkom, ktorý zo štyroch základných surovín dokáže vyčarovať nápoj s originálnou, neopakovateľnou chuťou.
Viac ako 80 % surovín použitých pri výrobe piva pochádza zo Slovenska. Jačmeň sa u nás pestuje na takmer 140 000 hektároch polí a slad vyrobený v našich siedmich sladovniach je na prvom mieste v exporte výrobkov rastlinného pôvodu po prvom spracovaní.
Pivo a naša ekonomika*
Varenie piva bolo vždy významným zdrojom príjmov pre štát a tradičným zamestnávateľom, tak ako je to aj dnes. Spotreba piva zaznamenáva od roku 2003 pokles, avšak posledných päť rokov je stabilizovaná. V roku 2014 sa vypilo na Slovensku 381 mil. litra piva, čo predstavuje 70,4 l na osobu.
Minulý rok do štátneho rozpočtu odviedli pivovary na daniach približne 110 mil. EUR, z toho na spotrebnej dani 55 mil. EUR.
Sektor pivovarníctva vytvára približne 18 000 pracovných miest po celom Slovensku. Priamo v pivovaroch pracuje viac ako 1 500 zamestnancov, pričom každý z nich svojou prácou vytvára ďalších, takmer 12 pracovných miest v dodávateľských reťazcoch, v sektore GASTRO a v obchode.
Slováci a pivo
Slováci jednoznačne preferujú 10° pivo (67,4% objemový podiel v kategórii piva a pivných mixov) a pivá s vyššou stupňovitosťou si vychutnávajú menej (16,6%). V posledných troch rokoch narástla u nás výrazne spotreba radlerov (10,2%). Nealkoholické pivo má 3,7% objemový podiel.***
Špeciálny prieskum zameraný na dospelé Slovenky**** prezradil, že naše ženy jednoznačne obľubujú pivo – pije ho až 80% opýtaných respondentiek. Slovenkypreferujú svetlé pivo (53,3%), no aj tmavé pivo (23,1%) a radler (15,3%) má u nich svoje pevné miesto.
Štatistiky poukazujú na trend Slovákov vychutnávať si pivo viac doma, na chatách alebo v kruhu priateľov. Podľa združenia poklesla spotreba čapovaného piva v reštauráciách či pohostinstvách (37%) a zvýšil sa predaj piva v obchodoch (63%).
„Na mieru spotreby piva má vplyv aj meniaci sa životný štýl. V dnešnej dobe majú ľudia menej času a ponuka možností a zážitkov je oveľa širšia ako v minulosti. Do hry potom vstupuje rozhodovanie, či stráviť čas s priateľmi aj v podniku napríklad pri pive alebo zvolím iný spôsob trávenia voľného času,“ vysvetľuje trendy Slovákov Júlia Hurná: „Bolo by napríklad fajn, ak by sme sa z virtuálneho sveta sociálnych sietí vrátili k tradičnému pozvaniu „na jedno pivo“ s reálnymi priateľmi. Na druhej strane pivovarnícke spoločnosti výrazne zvýšili pestrosť ponuky svojich produktov, ktorá reaguje aj na meniaci sa životný štýl a oslovuje skupiny konzumentov, ktorí uprednostnia menej horkú chuť, ako má pivo, príkladom sú miešané nápoje z piva - radlery alebo posledná novinka – cider, ktorú pivovary uviedli na trhu tento rok.Slováci zároveň radi experimentujú, a tak malí aj veľkú výrobcovia neustále obohacujú trh o rôzne pivné špeciality a inovácie.“
----------
*Podľa štatistiky prihlásených slovenských pív v prestížnej súťaži o najlepšie slovenské pivá – Slovenská pivná korunka 2015
**Podľa Štatistického úradu SR – štatistiky za rok 2014
*** Zdroj: The Nielsen Company, Copyright 2015, údaje sa týkajú predaja piva a pivných mixov na Slovensku v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom s vylúčením Metra za rok 2014)
**** Slovenské združenie výrobcov piva a sladu realizovalo prieskum „Vzťah slovenských žien nad 18 rokov k pivu ako nápoju“, a to formou kvantitatívneho štandardizovaného dotazovania v štvrtej dekáde roka 2014 na vzorke 406 žien 18+.
-------------------------------------------------------
Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
gastroweb