Späť

Čo hýbalo slovenským pivným trhom v roku 2013?

Pondelok, 9.12. 2013, 10:53

Explozívny rast malých rodinných a remeselných pivovarov vo svete aj na Slovensku ukazuje, že spotrebitelia si túto produkciu pív obľúbili. To nahráva rozmanitosti a rozvoju pivnej kultúry.

Medzi hlavné trendy, ktoré pomaly sa končiaci rok nastolil aj na Slovensku, nepochybne patrí rozmach remeselných a reštauračných pivovarov, a tým aj rozširovanie netradičných chutí, druhov či ingrediencií. "Suroviny, ale aj druhy pív, ktoré boli donedávna známe napríklad v Belgicku alebo Anglicku si nachádzajú svojich priaznivcov aj na Slovensku. Môžeme tak ochutnať pivá s rozmanitými chmeľmi, sladmi, s pravým ovocím, koriandrom, pomarančovou kôrou či zázvorom. Zdomácneli druhy pív ako stout, ale, trappistické pivá alebo IPA, presadzujú sa pivá zrejúce v sudoch po whisky alebo s divokými kvasinkami," približuje Peter Blahút z Prešporskej pivotéky.

Trendy na slovenskom trhu v roku 2013

Vznik rodinných minipivovarov

Najväčší boom prežívajú minipivovary v USA, kde ich v roku 2012 vzniklo 400. Ich rozvoj je v dnešných časoch zaujímavým fenoménom aj pre ekonómov. Tento trend je cítiť aj na Slovensku, kde v tomto roku vzniklo viacero malých pivovarov, či už v rukách domovaričov alebo zanietených fanúšikov piva. Rovnako je ohlásený vznik nových pivovarov na rok nasledujúci.

Rozmach nových pivných štýlov

Okrem tradičného ležiaku už slovenskí pivári poznajú a vyhľadávajú pivá napríklad typu sour-ale, lambic, porter či IPA. Ich výroba je rozmanitá, sládkovia sa pri nich hrajú s typmi chmeľov, sladov, so zrením či ingredienciami. Fanúšikovia rozmanitosti tak majú čo objavovať, každé pivo pre nich môže byť nový zážitok. Samozrejme, nie všetky druhy piva budú každému chutiť, to je ale tá krása - každý si môže vybrať to, na čo má chuť.

Nástup zythológie

"Pivári chcú pivo nielen piť, ale mu aj rozumieť, poznať pivné štýly, vedieť o jeho výrobe, histórii, o tom, ktoré pivo sa hodí k akému jedlu, či do akých pohárov sa nalieva," objasňuje Peter Blahút z Prešporskej pivotéky. Záujem o ochutnávky, pivné lístky v podnikoch a úspech poctivých pív svedčí o tom, že pivo nastúpilo na cestu obrodenia a prestáva byť iba lacným nápojom na zahnanie smädu pri futbale.

Kreatívny marketing a obal

Remeselné a malé pivovary často produkujú veľmi špecifické až bláznivé pivá s príbehom. To im dáva voľnú ruku aj pri návrhoch etikiet, podpivníkoch a popúšťa uzdu v rámci marketingu. Tento trend zo zahraničia postupne vidieť aj pri slovenských pivách, ktoré sa neboja odviazať. Z Anglicka k nám dorazila napríklad časť vianočnej rodiny Elfov, medzi ktorých patria Bad Elf, Criminally Bad Elf, Very Bad Elf, Insanely Bad Elf a Seriously Bad Elf.

Originálne ingrediencie

Tým, že remeselné pivovary varia pivá v menších objemoch, môžu si dovoliť experimentovať s jednotlivými druhmi a prísadami. Medzi sezónnymi špeciálmi, donedávna známymi iba za hranicami, kraľujú vianočné pivá s koriandrom, pomarančovou kôrou, škoricou či zázvorom. Rozmanité a špecifické chuťovky však môžu tieto pivovary prinášať počas celého roka. K úplným prekvapeniam patrí napríklad prídavok ustríc, býčích žliaz, k tým menej šokujúcim borovicové ihličie, čajové lístky alebo čili. Dôraz sa kladie aj na používanie prírodných a lokálnych surovín.

Zrenie v sudoch

Ani niekoľkomesačné, či ročné zrenieuž nie je výnimkou. Napríklad belgické pivo Deus prechádza refermentáciou v regióne Champagne a následne zrie 9 mesiacov v chladnej pivnici. Pivu Chimay zase svedčí niekoľkoročné zrenie, anglický Ridgeway Imperial Russian Stout nemá dobu spotreby, preto je ideálny na archiváciu. Skvelým spôsobom ako ponúknuť výnimočné pivo, je nechať ho zrieť v dubových sudoch po whisky alebo sherry. To dodá pivu nielen chuť, ale aj krásnu farbu a arómu.

Extrémne pivá

Konkurencia samozrejme panuje aj v oblasti pivných špeciálov. Pivovary sa preto snažia zaujať nielen netradičnými ingredienciami, ale aj niečím, čo by z ich piva urobilo to „naj“. Môže ísť napríklad o predbiehanie sa v množstve alkoholu, kde prvenstvo drží pivo Snake Venom so 67,5 % alkoholu. Prípadne o počet použitých chmeľov či sladov.

Snúbenie jedla s pivom

Tak ako si víno prešlo svoju cestu, aj pivo sa stáva súčasťou gastronomických hodovaní. Už nie je nič výnimočné, ak ľudia vedia, ktoré pivo by si dali ku ktorému jedlu, prípadne ho vedia používať pri varení. Paleta chudí a druhov je naozaj taká pestrá, že každý si môže vybrať pivný štýl a značku podľa aktuálnej chuti, či dokonca ročného obdobia. Iné pivá totiž chutia ľuďom v zime, v sychravom počasí a iné v príjemnom slnečnom dni.

Zdroj: Prešporská pivotéka

Ilustračné foto: Tomáš Šajgal

gastroweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031