Späť

Iveta Pupišová: Nástrahy komunikácie

Sobota, 14.6. 2014, 23:27

Komunikácia je základnou zložkou medziľudskej interakcie. Dochádza pri nej k vysielaniu, prenosu a prijímaniu informácií. Je prostriedkom pôsobenia na druhých. Slová zastupujú 7 %, rétorika - melódia hlasu 38 % a najviac, až 55 % neverbálne správanie.

Práca v službách  je veľmi náročná, a preto kladieme veľký dôraz na našu komunikáciu. V dnešnej dobe platí pravidlo: „Ak sa nepostaráme o zákazníka my, postará sa niekto iný.“ Víťazstvom pre nás je, keď sa nám podarí z rizikového hosťa urobiť pokojného. Veľkou prehrou je však, ak sa našim pričinením stane z pokojného klienta rizikový.

K základným pravidlám komunikácie so zákazníkom preto patrí konkrétny a jasný cieľ.

Hovoríme zrozumiteľným jazykom, ktorému príjemca porozumie. Hovoríme v krátkych vetách.

Primerane dávkujeme informácie - málo informácií vyvoláva neistotu, veľa informácii znižuje kvalitu porozumenia. Používame primeranú formu. Veľká emocionálnosť je nevhodná práve tak, ako suchopárnosť.

Overujeme si odoslané informácie a robíme súhrn. Recepčná pri ubytovaní hosťa, čašník pri objednávke stola. 

Veľký dôraz kladieme na imidž komunikátora. Tým je (v práci hoteliera, alebo pracovníka reštaurácie) uniforma, prostredie v ktorom komunikujeme, čistota a poriadok. Tiež dôkladná znalosť produktu. Znalosť napríklad jedálneho lístka, vínnej karty, služieb wellnessu, odbytových stredísk, ponuky dňa a pod. Služba, ktorú ponúkame musí byť samozrejme kvalitná.   

Netreba zabúdať ani na verbálnu komunikáciu. V  hovorovej dbáme na to, aby sme používali správnu slovnú zásobu, vyhýbali sa afektu a používaniu slangových výrazov.

Pri digitálne komunikácii dbáme na včasné prijatie hovoru, komunikujeme profesionálne, vyhýbame sa výrazom ako „dovi“ a „dopo“.

Vystríhame sa súbežnej a nejasnej komunikácii, prípadne komunikácii s kolegom.  

Aktívne počúvame, dávame vysielajúcemu spätnú väzbu o tom, že ho počúvame.  Akceptujeme vysielané obsahy, neodmietame názor zákazníka. Prejavujeme empatiu, snažíme sa vcítiť do myslenia a prežívania hosťa, prísť na význam slov, pochopiť jeho dôvody.

Prejavujeme záujem, dávame zákazníkovi najavo svoj záujem, neprerušujeme ho, nevenujeme pozornosť niečomu inému, nesústreďujeme sa na svoju odpoveď.

Najväčšími bariérami komunikácie je nepočúvanie a ignorovanie. Patrí tam aj komunikácia cudzím jazykom, nárečím, odbornými termínmi, slovami viacerých významov.  

Ku komunikačným bariéram patrí aj hluk, neverbálne znamenia, ignorovanie   konfliktných  informácií, obavy z neúspechu, rozčúlenie, stres, strach a radosť.

K problematickej komunikácii sa dostaneme aj vtedy, ak nás pohltia predsudky, hodnotíme informácie podľa toho, kto ju podáva a nie podľa obsahu. Počujeme len to, čo chceme, alebo čo sme zvyknutí  počúvať.  

Ak chceme, aby naša komunikácia bola bezproblémová, vyvarujme sa agresivite, pasivite, manipulačnému  správaniu, pesimizmu, konfliktom, diskriminácii, harašmentu, mobingu, rasizmu a xenofóbii.  Náš komunikačný štýl nám pomôže zlepšiť asertivita. Pre asertívne správanie je charakteristické, že presadzuje svoje názory a práva, pričom rešpektujeme práva a názory iných.

Asertívna a efektívna komunikácia nám pomôže zvládnuť stres tým, že zredukuje  nedorozumenia, pomôže nám motivovať ľudí a povzbudí spoluprácu.

Iveta PupišováAutor: Iveta Pupišová

Ilustračné foto: freeimages.com

gastroweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930