Späť

Ako si získať a udržať zamestnancov v gastro odvetví?

Piatok, 4.10. 2019, 09:35

Hlavnou témou slovenskej gastronómie je v súčasnosti nedostatok pracovnej sily a vysoká fluktuácia. Je však už zopár firiem, ktoré sa postavili tomuto problému a našli vhodné riešenia. O tom sme sa porozprávali so spolumajiteľkou firmy Floril v Malinove, Beátou Liščíkovou. Je presvedčená o tom, že každý môže svojou troškou prispieť k tomu, aby našiel dobrých zamestnancov a udržal si ich. Ochotne sa s Vami podelí o svoje skúsenosti a postrehy.

Mohli by ste nám v krátkosti predstaviť firmu Floril?

Sme rodinná firma a naša cukrárska výroba funguje od roku 2008. Máme okolo 60 zamestnancov(s brigádnikmi), z ktorých 15 je rodinných príslušníkov. Piecť sme začali v našej pivnici v rodinnom dome, v oficiálne schválenej prevádzke. Od vtedy sme sa pomerne rozrástli a momentálne zásobujeme cca 120 gastro prevádzok. Ročne napečieme torty a zákusky v priemere na 400 svadieb. Firmu vlastníme traja: manžel, jeho brat a ja. Mám u nás na starosti hlavne HR- prijímanie zamestnancov, organizáciu pracovného času, mzdovú agendu, právne záležitosti, komunikáciu s úradmi, kontrolu financií a účtovníctva.

Aké boli Vaše začiatky?

Švagor bol práve vyučený cukrár a nevedel si nájsť dobré zamestnanie, tak začal doma piecť pre rodinu a známych. Od samého začiatku mu veľmi záležalo na kvalite našich zákuskov a používaní najlepších surovín. Postupne sa začal počet objednávok zvyšovať a tak sme mu pomáhali všetci, hlavne mama a jeho brat, môj manžel. Otec nám zasa veľa pomohol so stavebnými úpravami výrobne. Všetko sme si robili sami. Tým, že ja som dosť na čísla a rada robím rôzne analýzy, už v začiatkoch som začala sledovať, na čo míňame, či máme dobré ceny a podobne. Pamätám si na časy, keď sme všetci ťahali 17 hodín denne a potom sme si na konci mesiaca prepočítali príjmy a výdavky a prišlo rozčarovanie. Na hlavu sme zarobili v prepočte asi 200 eur. Z toho by sme nikoho ďalšieho vyplatiť nevedeli. Jediné šťastie bolo, že sme boli mladí, nenároční, plní energie a že sme všetci bývali v jednom dome, preto boli naše náklady na život minimálne.

Kedy ste začali prijímať nových zamestnancov? 

Zamestnancov sme tri roky nemali vôbec, na to neboli financie. Po troch rokoch sme zamestnali prvých ľudí z rodiny a známych, našu tetu a spolužiaka môjho švagra z cukrárskej školy, ktorý je s nami dodnes. Momentálne už riadi celú výrobu a môžem povedať, že s nami tvorí základný kameň našej firmy. Áno, máme veľa lojálnych zamestnancov, ktorých sme prijali v prvých 5 rokoch podnikania. Odvtedy si niektorí z nich priviedli dokonca aj manželov, alebo sa dali u nás dokopy. Som hrdá na našich ľudí, lebo naozaj tvrdo pracujú a mnohým z nich aj záleží na tom, aby firma išla správnym smerom a sami prichádzajú s nápadmi.

Máte nejaký návod, ako dosiahnuť lojalitu zamestnancov v gastronómii?

Už dlho pozorujem, že gastro odvetvie zaznamenáva vysokú fluktuáciu a bojuje s ňou mnoho podnikateľov. Ja osobne verím tomu, že mimoriadne dôležitý je prístup majiteľa k zamestnancom. Dôkazom toho je aj nízka fluktuácia v našej firme. To, že zamestnanci dostanú svoju výplatu načas, musí byť samozrejmosť a veľa malých podnikateľov toto podceňuje. Snažíme sa byť príkladom pre zamestnancov a sami tvrdo pracujeme, často aj po pracovnej dobe, aby sme vyšli v ústrety našim zákazníkom. Myslím si, že “hands on management” je dôležitý a ukazuje zamestnancom, že majiteľ je súčasťou tímu a nebojí sa vyhrnúť rukávy a priložiť ruku k dielu. Takto aj mňa občas možno nájsť za pultom v cukrárni, vo výrobe ako zdobím torty alebo u dievčat v kancelárii ako vystavujem faktúry. Manžela a švagra ako rozvezú tovar, opravia nejaký stroj vo výrobe alebo idú nakúpiť suroviny. Aj keď to už dnes medzi naše bežné pracovné činnosti nepatrí. Verím, že takýto prístup utužuje tímovú prácu a človek má možnosť priblížiť sa k svojim zamestnancom, vypočuť ich a lepšie spoznať. Potom je už malý krôčik k tomu, aby si človek získal lojalitu svojich zamestnancov a udržal ich vo firme dlhodobo.

Je pre vás náročné nájsť nových zamestnancov?

Úprimne priznávam, že v dnešnej dobe mi to dáva čoraz viac zabrať Hlavným dôvodom je asi rekordne nízka nezamestnanosť v našom kraji, druhý hlavný dôvod vidím v školstve. Za posledné roky sa veľmi znížil počet absolventov, ktorí vychádzajú z cukrárskych škôl. Mladí ľudia chcú byť manažéri a inžinieri a dnes už nikto nechce pracovať rukami, vstávať skoro ráno a stáť celý deň na nohách. Je to síce náročná práca, ale ak vás raz chytí za srdce, prináša človeku skutočné naplnenie. Začínam sa však stretávať aj s tým, že ľudia s ukončenými vysokými školami začínajú piecť a zdobiť torty, lebo zistia, že kancelárska práca im toto naplnenie neposkytuje. Pod rukami nám vzniká niečo naozaj pekné a chutné, naše výrobky sú s ľuďmi v tých najkrajších  chvíľach života ako napríklad svadby, narodeniny, krstiny a podobne. Zákazníkom to prináša  radosť, takže naša práca dáva naozaj zmysel.

Čo môžeme urobiť s našim školstvom?

Verím, že sa dá urobiť veľa, aj keď to nebude ľahké. Mňa táto problematika veľmi zaujíma a začínam sa jej aktívne venovať.Mojim ďalším profesijným cieľom je prispieť k zlepšeniu a riešeniu tejto situácie. Dopyt po našich produktoch je veľký a ak ich nebude mať kto vyrábať, zasiahne to aj našu výrobu a zabrzdí nás to v rozvoji. Tomu sa samozrejme potrebujeme vyhnúť. Preto rozbiehame projekt so Štátnym inštitútom odborného vzdelávania. Plánujeme navštevovať základné školy, robiť prezentácie pre deti, učiteľov, rodičov a vysvetľovať dôležitosť štúdia tradičných remesiel. Chceme, aby si ľudia uvedomili, že “remeslo má zlaté dno”…a že to nie je len fráza.

Dá sa riešiť nedostatok zamestnancov aj prijímaním cudzincov?

Myslím si, že zamestnávanie cudzincov je zatiaľ pomerne citlivá téma. Nám Slovákom v tom bránia nejaké vnútorné presvedčenia či predsudky, alebo skreslené informácie z médií. Vláda stále vysiela negatívne signály ohľadom migrantov. Paradoxne však očakávame, že keď odídeme pracovať do Anglicka, Nemecka a podobne, budú s nami jednať ako s rovnocennými. S Ukrajincami, či Rumunmi na Slovensku to však sami nedokážeme. Toto je obrovská výzva, ktorej budú pravdepodobne musieť čeliť aj menšie prevádzky. My momentálne zamestnávame štyroch cudzincov a musím priznať, že sme s nimi spokojní.

Čo by ste na záver odkázali kolegom z brandže, ktorí čelia vysokej fluktuácii?

Je potrebné zmeniť celkové nastavenie a postoj a možno začať od seba. Nie je nutné hneď hádzať flintu do žita a sťažovať sa, ako sa niečo nedá a neustále hľadať výhovorky. Zamestnancov si pravdepodobne jednoduchšie získame a udržíme, ak zvolíme prístup, pri ktorom budeme vytrvalo hľadať riešenia. Naša firma sa o to naozaj snaží, aj keď to nie je ľahká cesta, výsledok v podobe verných a spoľahlivých zamestnancov potom stojí za to.

Zdroj: PR Floril/Hana Klačanská

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31