Len tretina hotelov a reštaurácií sleduje, koľko potravín vyhadzuje
Utorok, 16.4. 2019, 22:49Na Slovensku je stále veľa hotelov a reštaurácií, ktoré nesledujú množstvo vyhodených potravín a doteraz sa nestretli ani s termínom zero waste. Tvrdia síce, že odpad nejakým spôsobom triedia, väčšinou však len odvážajú kuchynský odpad, ale papier, plasty a iné obaly hádžu do košov spolu s ostatným odpadom. Ukázal to prieskum*, ktorý si dal vypracovať veľkoobchod METRO na vzorke 300 svojich zákazníkov.
Až 58 percent gastronomických prevádzok nevie, koľko odpadu mesačne vyprodukuje. „V dobe, kedy sa z každej strany ozýva aké dôležité je v podnikaní myslieť aj na ekológiu, je to zarážajúce číslo. Poznať množstvo odpadu je totiž základom, aby prevádzky mohli pristúpiť ku krokom, ktoré povedú k jeho zníženiu,“ komentuje výsledky prieskumu Anežka Kováliková, ambasádorka udržateľnosti METRO.
Termín „zero waste“ medzi prevádzkami tiež nie je veľmi známy, až 64 percent z nich sa s ním nikdy nestretlo. Napriek tomu oslovení respondenti uvádzajú, že odpad triedia, pozitívne stanovisko poskytlo až 90 percent z nich. Najčastejšie prevádzky odvážajú kuchynský odpad a triedia použitý olej, no možností na zodpovedné správanie voči prostrediu je ďaleko viac. „Biologicky rozložiteľný odpad tvorí nadpolovičnú väčšinu vyprodukovaného odpadu aj v samotných domácnostiach. Je preto hlavnou triediteľnou zložkou, ktorú vieme premeniť na kompost ako zdroj živín. Základný princíp premeny odpadu na zdroje. Vysoký podiel tvoria následne papier a plasty. Triedením zvyšujeme mieru recyklácie. Neplytvanie zdrojmi ako voda, či energie, je rovnako dôležitým nástrojom vedúcim k udržateľnosti prevádzok,“ uvádza Petra Csefalvayová z Inštitútu pre cirkulárnu ekonomiku (INCIEN).
Prieskum poukázal aj na prevádzky, ktoré si sledujú množstvo vyhodených potravín – je ich 42 percent. Vyše polovica z nich vytvorí mesačne do 100 kilogramov odpadu. 14 percent z oslovených prevádzok má dokonca kompostér. „Pozitívne zmeny v prístupe prevádzok k udržateľnosti vnímame aj pri vzájomnej komunikácii. Oslovujú nás s otázkami na ekologickejšie riešenia a my vždy veľmi radi poradíme a snažíme pre nich nájsť tie najvhodnejšie možnosti,“ dodáva Kováliková.
Firmy, ktoré podnikajú kroky smerujúce k udržateľnosti priznávajú, že im toto správanie prináša zvýšené nároky na financie a často by potrebovali pomôcť a poradiť. Až 57 percent z oslovených prevádzok má dodatočné náklady spojené s triedením odpadu a 89 by privítalo podporu vo forme konzultácii.
V posledných rokoch si čoraz viac zákazníkov všíma, aké kroky v oblasti zodpovedného správania k prostrediu robia podnikatelia a veľké spoločnosti. Vznikajú tak iniciatívy, kedy sa firmy s podobnou víziou spájajú, hlásia k spoločným cieľom a snažia sa o globálnu zmenu. Cestou spoločnej iniciatívy sa vydalo aj METRO, ktoré v spolupráci s INCIEN a Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov pripravilo Memorandum o dodržiavaní zero waste princípov.
Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami. Preto vytýčilo päť základných princípov, ktoré sú pri zmene dôležité. Patria sem: rešpektovanie človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania. Odborným garantom memoranda je INCIEN. Pripojiť sa k iniciatíve môžu jednotlivci, aj spoločnosti na stránke https://www.metro.sk/memorandum.
*Prieskum realizovalo METRO Call centrum v období 20. 02. až 07. 03. 2019 na vzorke 300 prevádzok.
Zdroj: PR, METRO Cash & Carry