Späť

Čo so psom v reštaurácii?

Streda, 8.5. 2019, 22:30

Vyzerá to tak, že legislatíva o dobrovoľnom rozhodnutí gastro prevádzok, či pes môže vstúpiť do reštaurácie, je na spadnutie a oficiálne by mohla platiť od januára 2020. Čo ale čaká majiteľov gastro prevádzok v realite, a nielen na papieri?

Zrejme legislatíva prinesie aj to, že si prevádzka vyčlení 20-30 % stolov, ktoré budú k dispozícii pre hostí so psami. S čím plne súhlasím.  Neviem, či si viete predstaviť, že vám príde do prevádzky 40 hostí a každý bude mať psa, a to ešte za situácie, keď vonku prší...

Vyčlenené stoly by mali byť rozhodne čo najďalej od vstupu do kuchyne a čo najbližšie k vchodovým dverám. Výhodou prevádzok, ktoré usádzajú hostí k stolom je, že si takého hosťa so psom usadia k vyčlenenému stolu.

Samotný vstup do reštaurácie bude nutné označiť ako Pet Friendly s obrázkom psa.  Čo bude pravdepodobne vyžadovať aj legislatíva. Určite jasná informácia pre prichádzajúcich hostí zamedzí rozčarovaným reakciám z vlastného očakávania.  A tak sa sám hosť rozhodne vojsť, či nevojsť do danej prevádzky.

Tu začínajú pravidla, ktoré je potrebné si nastaviť interne s personálom:

1) So psom vstupuje hosť do prevádzky výhradne na vôdzke (v boxe, v taške pre psíkov) -  je to možné označiť aj na dvere.

2) Po usadení hosťa k vybranému stolu si pes ľahne čo najviac pod stôl, aby nezasahoval do uličky. Alebo ak je stôl pri stene, kde nie je už ďalšia prechodová ulička tak si ľahne na tú stranu. Prípadne menšie plemená ostanú v boxe, alebo transportnej taške. Nebude jednoduché docieliť tento optimálny stav, avšak vždy je to o komunikácii a kompromisoch.

3) Ak chce obsluha psíka pohladiť, je nutné si vždy vyžiadať súhlas od hosťa. To, že pes máva chvostom, neznamená, že sa chce hrať a hladkať. Presný postup, ako správne pristúpiť k psovi a pohladkať si vieme demonštrovať osobne.

4) Hosťa sa treba opýtať, či si praje vodu v miske pre psíka. Nedával by som misku s vodou automaticky. Psík môže byť nepokojný, alebo mať zlé návyky, čo spôsobí rozliatie misky s vodou a ďalšie komplikácie. 

5) Hosťovi, ktorý sedí so psíkom, je potrebné dať informáciu, že do prevádzky vstúpil ďalší hosť so psom a zároveň informáciu poskytnúť aj vstupujúcemu hosťovi, že v prevádzke už je iný pes. Ak sa vám zdá byť tento bod nepodstatný, tak verte, že vám môže ušetriť nepríjemnosti, kedy majitelia nestihnú postrehnúť situáciu a jeden pes môže vyštartovať po druhom z rôznych dôvodov. Opäť zbytočná komplikácia, ktorej sa dá predísť.

6) Personál musí vedieť zvládať aspoň základné signály psa, či je pes v pohode v situácii, keď vstupuje do blízkosti hosťa. Nie všetky reakcie psíka musí zachytiť majiteľ pri výbere jedla a komunikácie s vami. V prípade, že máte v prevádzke personál, ktorý sa doslovne bojí psov na základe nejakej ich vlastnej osobnej skúsenosti, je nutné zvážiť, či nebudete tvoriť zbytočné napätie na oboch stranách. Pes vycíti strach obsluhy, ktorá sa bojí a hneď aj zmení štandardné správanie, čo môže viesť k zvýšenému napätiu medzi psom a obsluhujúcim personálom.

7) Pri odchode by sa mal hosť postaviť, obliecť a až posledné - dať psovi povel na odchod. Avšak to záleží na type plemena a schopnostiach hosťa odísť kultivovane z reštaurácie.

Určite klientela psičkárov vám bude vďačná za to, že si môžu niekde sadnúť a dať si občerstvenie a relax. Myslím si, že je len otázka času, kedy sa jedálny lístok rozšíri aj o dobroty pre psíkov.

Avšak toto je ideálny stav, no pozrime sa, čo sa deje v realite...

Pes v prevádzke nechá po sebe zápach. Predpokladať, že do prevádzky vstúpia len zodpovední psičkári, je veľmi naivné. Bežné argumenty, že malý pes predsa nikomu nič neurobí, a preto môže behať po celej prevádzke na voľno, je len jedna z mála rizík. Alebo pes sa zrazu ocitne na stoličke ako hosť, pretože to tak majú doma a je to tak v poriadku. Alebo hosť položí tanier na podlahu, aby pes dojedol zvyšky, pretože to tak má doma a je to tak v poriadku... Je dobré si s hosťom vykomunikovať pravidlá hneď na začiatku, keď vidíte, že hosť vyberá psa z tašky, alebo nedáva psa ľahnúť pod stôl, ako je spomenuté v bodoch vyššie.

Pes pĺzne v rôznych obdobiach a pri rôznych teplotných zmenách. Keď sa pes postaví, oklepe si kožuch a začnú chlpy lietať na všetky strany. Čo môže priniesť znechutené pohľady ostatných hostí, konzumujúcich vaše jedlá. Keď to urobí čivava, tak je to roztomilé, keď to urobí ovčiak, tak už to nebude prijaté s takou vľúdnosťou.

So správnym nastavením pravidiel a ukážkami vám rád pomôžem – napíšte mi na: slosar@traveldata.sk

V ďalšom článku sa pozrieme na psa v hoteli  - nastavenie a riziká!

Autor: Dušan Šlosar

Ilustračné foto: redakcia

gastro, gastroweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930