Späť

GastroNázor: Reklamácia jedla

Streda, 29.10. 2014, 00:25

Reklamovanie jedál a celá problematika okolo toho je, myslím si, zbytočne nafúknutá. Ak schvália nejaký zákon na ochranu zákazníkov reštaurácií, tak si viem živo predstaviť množstvo hostí, ktorí budú chodiť do reštaurácie na obedy zadarmo. Zmýšľanie niektorých našich spoluobčanov je iba o tom, ako všetko, čo sa dá, zneužiť vo svoj prospech. Načo zbytočné doťahovanie a konflikty medzi zákazníkom a reštauračným zariadením? Všetko sa dá jednoducho vyriešiť. Všetko záleží iba na správaní personálu voči hosťovi a naopak.

Prejdime priamo k veci. Predstavme si situáciu, že zákazník vráti jedlo, ku ktorému má výhrady, čašník ho prinesie do kuchyne s komentárom: „Zákazníkovi to nechutí a chce jedlo vymeniť". Tak musíte čašníka poslať späť ku stolu, aby zistil, čo nebolo v poriadku. A tu príde k tomu, že je viac variantov reklamácie jedla. Nehovoriac o tom, že veľakrát sa výhrady voči jedlu do kuchyne ani nedostanú.

Prvá možnosť je, že sa naozaj stala chyba pri príprave jedla. Raz za čas sa stane, že sa tím v kuchyni alebo jednotlivec pomýli pod tlakom veľkého návalu hostí, nikto chybu nezaregistruje a jedlo sa dostane až na stôl. Veď aj my sme len ľudia a mýliť sa je ľudské. Každý slušný kuchár, oddaný svojmu povolaniu, vzniknutú situáciu okamžite začne riešiť. Jedlo sa buď pripraví nanovo tak ako sa patrí, alebo ak sa hosť ponáhľa, tak mu narýchlo pošleme aspoň nejakú pozornosť napríklad dezert. Myslím, že to každý zákazník ocení a vidí, že personál si ho váži a nie je mu ľahostajný.

Druhá možnosť je, že hosť si objedná jedlo, o ktorom ani netuší, ako vyzerá a už vôbec nie ako chutí. Presne na tento účel máme obsluhu a je veľmi dôležitou súčasťou celého stravovacieho procesu! Musí jedlo zákazníkovi odprezentovať, ak treba vysvetliť výrobný postup prípravy pokrmu. Aj v mojom jedálnom lístku je množstvo výrazov, ktorým nemusí každý rozumieť a preto mu to musí niekto, v tomto prípade čašník vysvetliť. Stáva sa, že si hostia objednajú napríklad rizoto a vráti sa do kuchyne so sťažnosťou, že ryža je chrumkavá a nie mäkká, alebo sa rizoto leje a nie je suché. Ale rizoto sa má robiť naozaj tak, ako sme im ho naservírovali, v tom prípade je to vina obsluhy, lebo hosťa neupozornila alebo mu nevysvetlila, o aké jedlo ide.

No a tretia možnosť sú neprispôsobiví hostia, ktorí zjedia celú porciu a až potom sa sťažujú. Sú neslušní voči obsluhe a taktiež znepríjemňujú pobyt ostatných hostí v reštaurácii. To je samostatná skupina, ktorej by prípadný zákon asi iba vyhovoval.

Takže vážení hostia! Nemyslite si, že my to s vami máme jednoduché. Hlavne takí hostia, ktorí si prečítajú názov jedla, absolútne netušia, ani či je názov po slovensky a hanbia sa spýtať obsluhy, aby im poradila iba kvôli tomu, aby nevyzerali nevzdelane pred svojim partnerom alebo partiou priateľov. Hanba to určite nie je, radšej sa spýtať ako potom jedlo reklamovať vďaka vlastnej nevedomosti :).

Kvalita reštaurácie záleží najmä od povahy, slušnosti a profesionality personálu. Je veľa podnikov, ktoré sú úrovňou obsluhy a kvalitou jedla na nízkej úrovni. Také podniky prežívajú iba vďaka tomu, že množstvo ľudí vyhľadáva čo najlacnejšie jedlo a tým iba odďaľujú bankrot takejto reštaurácie. Celková reputácia spoločného stravovania tak klesá, čím trpia hlavne reštaurácie, ktoré sa snažia podávať kvalitné služby a jedlo. Nebojte sa za kvalitu priplatiť a ak nie, tak je na zamyslenie, kto vlastne môže za stav reštauračných zariadení na Slovensku.

Veď jedlo je radosť a treba si ho vychutnávať s úsmevom.

Autor: Vladimír Katerinka, šéfkuchár hotela Auto JAS****

Foto: archív autora

gastroweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30