Spoza baru: Pracujem lokálne, myslím globálne
Streda, 19.11. 2014, 22:18Využite lokálnych surovín a produktov v kuchyni je trendom posledných rokov na celom svete, Slovensko nevynímajúc. Ako to u nás funguje za barmi? Stojíme si za našimi miestnymi produktmi?
Môžeme byť hrdí, že Slovensko posledné dva roky zažíva renesanciu v produkovaní remeselných produktov. Niektorí sa možno spýtate, čo znamená remeselný v barovom ponímaní . Ja toto definujem veľmi ľahko. Produkt , do ktorého sa investovalo viac úsilia, snahy a srdca, ako do masových produktov, ktoré sú viac-menej vytvorené pre finančný úžitok. Každopádne, výrobcovia aj týchto remeselných produktov musia myslieť na rentabilitu a v konečnom dôsledku sú tieto produkty drahšie, ale v prvom rade často kvalitnejšie.
Mám pocit, že na Slovensku sledujeme trendy, čo sa týka servisu drinkov a uniforiem za barom, ale nejako nám uniká tá podstata a krása nášho remesla . Že máme tú možnosť pracovať so surovinami a produktmi z nášho okolia , či už z „babičkinej záhrady“, alebo z druhej strany Slovenska. Buďme trocha viac otvorení aj v tomto smere a tvorme aj s tým, čo nám naša príroda dala.
Je pekné ísť v sobotu na trh a kúpiť v sezóne čerešne a odfotiť si to na Facebook. Idem ale aj na ten trh bez toho, aby som to potom fotil pre sociálne média a využívam tieto čerešne po celú dobu sezónnosti?
Uvediem jeden príklad. Barmastvo ako také zažíva v oblasti Kalifornie (Los Angeles, San Francisco, San Diego) svoju renesanciu. Okrem iného, je to spojené aj s tým , že barmani si tam cenia suroviny , ktoré im dáva matka príroda v ich okolí a dokážu s nimi tvoriť krásne drinky. Tvoria ich ale konzistentne, t. j. na stálej báze, a nie kvôli príspevkom na internete. Tvoria ich kvôli svojim hosťom , ktorí si to vážia.
A ja si vážne nemyslím , že slovenskí hosť by si tieto veci nevážil. Verte tomu , že určite aj zopár hostí, ktorí vám sedia večer na bare, tak ráno nakupujú možno na tom istom trhovisku ako vy. A sú radi, keď je v ich obľúbenom bare o nich dobre postarané.
Stojím si za tým , že keď hostia uvidia, že kvalitné cocktaily môžu byť pre nich pripravené z lokálnych produktov a surovín, tak to príjmu veľmi pozitívne a povedia to aj svojim známym alebo priateľom, ktorých to môže prilákať do vášho baru, čo v konečnom dôsledku môže mať kladný prínos pre váš bar.
Ako som už na začiatku článku napísal, aj naše malé Slovensko sa môže pýšiť hneď niekoľkými prvotriednymi produktmi. Či už je to bylinno-medový nízkoalkoholický nápoj, remeselné pivá, zázvorové pivo alebo hneď niekoľko druhov ciderov a, samozrejme, mnoho kvalitných výrobcov vín. A práve tieto suroviny vieme krásne využívať pri tvorbe drinkov.
Budujme našu povesť a meno v barovom svete cez našu prácu, ktorú robíme srdcom a s našimi miestnymi surovinami a produktmi. Myslím, že to je aj naša budúcnosť.
V poslednej dobe počúvam často kritiku na slovenských hostí. Nevidím to však s nimi až tak kriticky. Môj názor je, že všetko je o správnom odhadnutí hosťa a vašom prvom dojme naňho. Ak si tieto veci vieme „ukočírovať“, tak aj z toho najväčšieho „čerta“ v bare vieme spraviť časom príjemného, i keď možno len občasného štamgasta. To je už ale iná téma.
Autor: Róbert Šajtlava, Bentianna Brand Ambassador
Foto: Patrik Hopjak
gastroweb